2.1.
Els
sentits
2.1.1.
Conceptualització
Mitjançant
els sentits es reben les primeres informacions de l’entorn i
s’elaboren les primeres sensacions i percepcions que constitueixen
els processos bàsics d’aprenentatge. És a dir, tota la informació
que rebem del món ens arriba a través dels nostres sistemes
sensorials. Així mateix, els sentits ens permeten conèixer el medi
ambient i descobrir les característiques pròpies de cada objecte.
Per altra banda, si el nen o nena manté un contacte directe amb els
objectes del mitjà en el qual es troba, mitjançant els seus
sentits, va a tindre un millor desenvolupament en tots els seus
aspectes, no solament en el cognitiu sinó també, en el social,
afectiu i emocional. És necessari que des de molt xicotets treballen
la funcionalitat dels òrgans sensorials i conjuntament amb els seus
pares i educadors vagen utilitzant cadascun d'ells de la millor
manera possible.
Així,
nosaltres com a mestres hem de permetre la participació activa del
xiquet amb l'entorn per tal d’aconseguir un aprenentatge integral
del subjecte.
2.1.2.
L’integració
sensorial en l'EF. Importància en Primària
Podem
definir la integració sensorial com “el procés neurològic pel
qual les sensacions que provenen del nostre entorn i del nostre cos,
són organitzades i interpretades pel seu ús”. Dit d’altra
manera, es denomina integració sensorial a la organització que té
el nostre sistema nerviós dels sentits per a poder usar-los amb
eficàcia. Aquest procés es desenvolupa de manera natural i
automàtica durant la infància, per tant, els nens i nenes no són
conscients que a través de totes les activitats i experiències que
viuen van desenvolupant el seu sistema nerviós central per després
ser capaços de processar-ho tot i actuar davant el que demana
la vida quotidiana. En quant a les experiències cal dir que per a Antoraz (2010), la major part dels aprenentatges es donen a
través d’aquestes, és a dir, no s'aprèn igual veient o escoltant
informació sobre alguna cosa que experimentant-la directament, a més
l'experiència i la interacció amb el medi ajuda a la maduració
biològica i aquesta a la vegada encoratja al xiquet a cercar noves
fonts d'experimentació, ajudant a que siga un ésser actiu.
D’altra banda, en allò referit al joc, utilitzant aquest en l’assignatura de l’Educació Física, els xiquets i xiquetes són capaços d’expressar les seues fantasies, mostrant el seu món interior i les seues experiències. A més, desenvolupen les seues funcions psíquiques de socialització i d'integració, i incorporen rols, normes i pautes de conducta. Per aquestos motius, el joc és una eina importantísima d'aprenentatge que l'educador/a ha d'aprofitar com un recurs per a incidir en la formació integral dels xiquets i xiquetes com a persones i per a desenvolupar d’una manera óptima aquesta integració sensorial (Sisalima i Vanegas, 2013).
Concretament,
la nostra Unitat Didàctica es centrarà en el joc sensorial. Aquest
consisteix en l'activitat lúdica que desenvolupa els sentits. És de
poca intensitat i no desenvolupa únicament aquestos sinó també el
coneixement corporal, l’estructuració espai-temps, la
coordinació motriu i l’expressió verbal i corporal així com la
integració grupal i social (Escribà, 2002).
2.1.3.
Tècniques
per a millorar les possibilitats sensorials a classe d'EF
L’educació
sensorial és essencial per al desenvolupament de les funcions
mentals ja que les activitats cerebrals depenen dels estímuls
sensorials. Per això, són molt importants les tècniques usades per
a reforçar el treball amb les capacitats perceptives i sensorials
dels xiquets i xiquetes. Amb l’educació sensorial s’aconsegueix
rapidesa en la transmissió dels sentits al cervell, es potencia el
desenvolupament cognitiu, es millora la discriminació dels estímuls,
s’aprèn a estructurar la informació rebuda i es coneixen els
objectes mitjançant el contacte directe amb aquestos. És per això
que, com diu Antoraz (2010) “l'educador és la línia principal
d'intervenció per a facilitar als xiquets un ambient ric en
estímuls, on es puga experimentar i explorar com a base de la
construcció del seu desenvolupament global, l'experimentació com
l'exploració es van a produir a través dels sistemes
sensoperceptius ajudant-nos d'aquesta manera en el desenvolupament
global de la persona”. Existeixen diferents autors que donen
diverses perspectives i idees de com tractar les possibilitats
sensorials a classe, un d’ells és Condemarín. Aquest proposa un
programa per treballar la percepció hàptica, la percepció visual i
la percepció auditiva:
Percepció
hàptica: es
basa en el concepte d‘explorar activament mitjançant els receptors
de les articulacions i tendons. Un exemple d’exercici pot ser la
percepció amb objectes que tinguen qualitats oposades (fred-calent,
aspre-suau…).
Percepció
visual: és
la capacitat de reconèixer, discriminar i interpretar estímuls
visuals. Un exemple d’activitat pot ser que el nen o nena mantiga a
soles el contacte visual amb un company o companya. La percepció
visual es pot treballar mitjançant nombrosos tipus d’activitats
que treballen el moviment dels ulls, la motivació de la coordinació
visomotora, la percepció, tant de les posicions dels objectes en el
espai com les relacions entre aquestos, la constància perceptual, la
memòria visual i l’afavoriment de la visualització, la imaginació
i l’elaboració mental.
Percepció
auditiva: resulta
molt
important per al desenvolupament del llenguatge. Per a tractar aquest
aspecte pot treballar-se la memòria auditiva amb jocs o amb el
reconeixement de sons naturals.
Altra
opció interessant per treballar i millorar les possibilitats
sensorials dels xiquets i xiquetes a classe d’Educació Física és
la que proposen Gimeno i Rico (1986). Aquestos autors tenen molt en
compte els nivells per a treballar els sentits i, per tant, la
progressió dels exercicis. A més, proposen primerament activitats
basades en l’exploració i l’experiència directa amb objectes
com globus, teles o fulles d’arbre. Després, treballen amb la
classificació d’aquestos objectes segons el color, la mesura o la
forma per a finalment utilitzar activitats més complexes que mostren
el domini total de la percepció sensorial com per exemple fer un
teatre o recrear una escena al mercat.
És
adient dir en aquest punt, que per millorar les possibilitats
sensorials cal utilitzar una ferramenta d'avaluació. Una d'aquestes
ferramentes que hem trobat interessants és el test que proposen
Gimeno i Rico, en el qual ens hem basat per a realitzar el nostre
(Annex
2).
Aquest instrument ens permet conèixer el nivell de control de
cadascuns dels sentits ja que es pot adaptar a qualsevol. A més,
podem usar-lo periodicament, inicialment o al final. En aquest cas
nosaltres l’anem a utilitzar durant l’activitat mitjançant
l’observació per tal d’avaluar als alumnes o reconèixer a temps
possibles problemes sensorials, com comentarem més avant.
2.1.4.
Detecció de possibles problemes sensorials
Per
a la majoria dels xiquets i xiquetes, com bé hem indicat abans, la
integració sensorial es desenvolupa en el curs ordinari de les
activitats de la infància. En canvi, pot ocòrrer que alguns o
algunes no ho desenvolupen bé, per la qual cosa presenten problemes
sensorials.
Quan
parlem de problemes sensorials sol ser a causa de que la integració
sensorial en ocasions no es realitza de manera automàtica ni
completa en alguns xiquets. Això està lligat a uns problemes
neurològics en els quals el cervell del nen no posseeix les
destreses necessàries per integrar la informació sensorial i no sap
de quina manera actuar. Aquesta dificultat comporta diferents
problemes en l'aprenentatge, comportament o desenvolupament del nen.
Això no vol dir que tots els xiquets i les xiquetes amb problemes en
l’aprenentatge, desenvolupament o comportament tinguen una
disfunció d'integració sensorial subjacent. Hi ha certs indicadors
que ajuden a saber detectar si està present la disfunció (CEI
Valencia).
Segons
l’article anònim del CEI Valencia, trobem com a principals
símptomes i senyals de la disfunció els següents:
Manifestacions
visuals (relacionades amb problemes de coordinació motriu):
- Presenta dificultats per pujar i baixar escales
- No mira de la mateixa forma que la resta de companys, ni extrau les informacions de la mateixa manera.
- Visió espacial menys efectiva
- Menor memòria visual a curt termini
- Major temps de reacció davant estímuls visuals
- Problemes d’integració visomotora
- Funcionament deficitari del feedback visual
- Baix nivell de funcions perceptives relacionades amb la visió (percepció i discriminació de distàncies, formes i relacions espacials)
Manifestacions
gustatives i olfactòries:
- Fa olor sempre els objectes i el menjar
- No accepta certs aliments per la seva textura o perquè li són desconeguts Li disgusten les olors fortes
Manifestacions
auditives:
- Li afecten negativament els sons forts i inesperats i es tapa les orelles davant ells.
- Es distreu davant qualsevol so o soroll
- Li causa sobreexcitació entra en llocs molt abarrotats
Manifestacions
a nivell propioperceptiu:
- Sol xocar amb qualsevol objecte o persona (problemes de coordinació)
- Camina de puntetes
- S'esgota amb facilitat
Manifestacions
a nivell vestibular:
- Temor al no tenir contacte amb el sòl (elevar-se)
- Necessita activitats actives
- Rebutja les activitats motrius (escalar, saltar…) i els jocs a l'exterior
- És temerari, no té noció de seguretat.
- És poregós, sent inseguretat
Manifestacions
tàctils:
- No participa en jocs on allà un contacte amb materials com a fang o plastilina
- És sensible a determinats teixits per la seva textura
- Presenta necessitat de contacte físic
- La proximitat de persones li provoca irritació
- No vol caminar descalç
- Presenta una insensibilitat davant qualsevol dolor
S'ha
de tindre present que per a parlar d’una disfunció no és
necessari que estiguen presents tots aquests comportaments, sinò que
la presència de només alguns podria indicar-ho. D’altra
banda, les conseqüències principals serien que els xiquets i
xiquetes presenten problemes com:
- Hipersensibilitat al tacte, moviment, llums o sons.
- Hiporeactivitat a l'estimulació sensorial.
- Nivell d'activitat inusualment alt o baix.
- Problemes de coordinació motriu (dificultat per seleccionar una resposta o dificultat en la programació motora)
- Dèficit en la velocitat de processament d’informacions (retard en la parla, llenguatge, habilitats motores o rendiment acadèmic)
- Problemes de coordinació motriu (dificultat per seleccionar una resposta o dificultat en la programació motora)
- Dèficit en la velocitat de processament d’informacions (retard en la parla, llenguatge, habilitats motores o rendiment acadèmic)
- Baixa organització del comportament
- Baixa autoestima
Respecte
al tipus de alumnes que poden sofrir aquestes alteracions solen tenir
més probabilitats els xiquets prematurs, adoptats, amb alteracions
de desenvolupament o genètiques o amb alteracions neurològiques, si
bé pot donarse en qualsevol xiquet que no tinga alguna
d'aquestes condicions. Pel que fa als xiquets que presenten el
problema a tractar, es divideixen en dos grups segons el grau del
mateix. El primer està compost per xiquets que tenen dificultats en
l'aprenentatge, en la conducta, en la motricitat o en el llenguatge
però que no presenten alteracions de desenvolupament ni
neurològiques. El segon grup estaria format per xiquets que sí que
posseeixen alteracions de desenvolupament o lesions neurològiques.
Davant aquests dos casos la manera d'actuar seria diferent, ja que al
primer grup la integració sensorial seria la base del seu
tractament, mentre que per al segon aquesta teràpia per a la
integració sensorial hauria d'anar acompanyada d’un tractament
multidisciplinari.
Observades
alguna d'aquestes alteracions en un alumne o alumna, és convenient
posarse contacte amb un terapeuta format en Integració
Sensorial perquè porte el cas. Les proves que se li poden realitzar
a l'alumne que mostre sintomes del problema són: L'Observació
Clínica estructurada, Qüestionari de Processament Sensorial,
Estimulació vestibular, Proves del Test d'Integració Sensorial i
Praxi, Observació Lliure i després entrevista amb els pares. A més,
des de la pràctica escolar en Educació Física, s’ha d’estimular
sensorialment al xiquet o xiqueta en questió amb exercicis més
intensos que treballen i potencien els altres altres sentits que
funcionen correctament. També s’hauran d’adaptar els programes i
currículums escolars, tenint en conter que la idea final de
qualsevol programa d’estimulació sensorial es fomentar i
aconseguir el major grau d’autonomia personal possible a través de
l’ús del sentit a treballar, encara que haja d’ajudarse o
recolzarse en altres sentits per al seu èxit. Doncs des de
l’escola, i també des de la família (aquesta ha d’estar
informada i concienciada sobre la importància de la estimulació
dels sentits que el xiquet troba dificultat), s’ha de contribuir a
fomentar l’ús continuat de les capacitats sensorials (Anònim,
Guía de padres para comprender la integración sensorial).
A
continuació se detallaran algunes activitats
per a treballar amb persones que posseeixen algun tipus de
discapacitat sensorial.
- Realitzar jocs sensorials que faciliten el desenvolupament dels diferents sentits, és a dir, experimentar i manipular diferents objectes depenent de l'òrgan afectat. (Anònim, el desarrollo sensorial)
- Treballar amb sons del propi cos: palmades, trepitjades, xiulades (Cobo, 2007).
- Distingir a les persones i objectes a través del tacte, en el cas de xiquets amb discapacitat visual i auditiva.
- En el cas de persones amb deficiència auditiva, la mestra o tutora ha d'aprendre el llenguatge de senyals per a poder transmetre informació d'una millor manera.
- És necessari desenvolupar més el sentit auditiu i tàctil, per a treballar amb persones amb dèficits visuals. Es pot donar missatges clars i curts perquè puguen assimilar la informació, d'igual manera realitzar activitats perquè mitjançant la seua manipulació puguen obtenir certa comprensió dels mateixos. (Anònim, el desarrollo sensorial).
Com
es va poder veure, existeixen diverses activitats que poden afavorir
l'estimulació dels òrgans sensitius que es troben amb cert grau
d'alteració en els i les alumnes que presenten cert tipus de
discapacitat, simplement es necessita d'una societat més preparada i
sensibilitzada en tots els aspectes i aquest paper és el que tracta
de complir l'educació inclusiva.
2.2.
La relaxació
2.2.1.
Conceptualització
En
la societat actual, de ràpids canvis, es fa neccesari regular la
tensió que experimenta el nostre cos i la nostra ment davant els
esdeveniments diaris. En aquest sentit, pareix important que
l’alumnat d'Educació Primària aprenga a reconèixer els síntomes
de l’estrés per a posar remei mitjançant la relaxació (Rebollo i
Calvo, 2011). Aquesta consisteix en unes tècniques que permeten
reduir el to muscular excessiu i porten a una distensió física i
mental. A més, no és sinònim de repòs o inactivitat, sinó que és
un procés en el qual se cerca disminuir la tensió excessiva que
puguem tenir en un determinat moment.
Els
beneficis
de la relaxació són molts, sempre i quan es practique de manera
continuada,
tant per a l'activitat física com en l'activitat diària tal com
diuen al seu article Rebollo i Calvo (2011) on nombren en aquest punt
a Saitua (2006):
-Ajuda
a la coordinació de moviments i a la preparació per a activitats en
les quals és necessari guardar la calma, com per exemple el golf.
-És
una bona eina per a millorar la recuperació física després d'una
activitat i ajuda a la concentració a l'hora de realitzarla.
-Millora
la seguretat en un/a mateix/a, ajuda a augmentar la autoconfiança i
esdevé en comportaments més socials i menys agressius.
-En
relació a l'activitat diària, la relaxació prevé de possibles
problemes musculars o maldecaps, al mateix temps que redueix la
fatiga gràcies a l’aportació d’una clara distensió de
l’organisme i una disminució de l’estrés muscular i mental.
-Com
diuen Rebollo i Calvo al seu article (2011), la relaxació disminueix
la freqüència cardíaca, millora l'equilibri, ajuda a disminuir
problemes relacionats amb l'ansietat o fins i tot l'asma.
-Facilita
un estat de benestar i tranquil.litat i elimina tensió física o
mental, la qual cosa facilita el poder augmentar la concentració i
la memòria, l'atenció i retenció, punts molt importants per als
xiquets i xiquetes, ja que després de la relaxació l’alumnat és
capaç d'aconseguir un estat de calma, millorant així la qualitat de
l’aprenentatge i arribant a un assossec que el porta a un nivell de
rendiment alt.
-Ajuda
a enriquir la sensibilitat i millorar la qualitat del son.
2.2.2.
Tècniques de relaxació en l'EF. Importància en Primària
Com
diu Nadeau en la seua obra Juegos
de relajación (2005),
les tècniques de relaxació promouen una millora de la lateralitat i
de les referències espacials, un tret molt important si estem
parlant dels primers cursos d’Educació Primària, ja que és quan
aquestes nocions es desenvolupen.
Alguns
procediments
que
es poden utilitzar són:
- Experimentar amb els diferents tipus de respiració
- Practicar distintes tècniques de relaxació.
- Imitar i reproduir estructures rítmiques senzilles.
- Utilitzar els recursos expressius del cos i el moviment per a transmetre idees i sensacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada